This time, I wrote about Takamori Shinran-Kai(Jodoshinshu Shinran -Kai) at the request of foreigners.
By Eiken Kobai
Translated by Tamaki Fujiwara and supported by Issei Fujiwara
この度外国の方々の御要望により高森親鸞会(浄土真宗親鸞会)について書きました。
紅楳英顕 書
藤原珠生訳 藤原一生補佐
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The doctrinal problems(disputes) of Takamori Shinran-Kai
1.About Takamori Shinran-Kai
It started as Tesshin-kai by Kentetsu Takamori in the spring of 1952 and changed the name to Jodo-Shinshu Shinran-Kai in September 1958.
Kentetsu Takamori was born in a temple in Jodo-Shinshu sect in Takaoka city, Toyama prefecture in 1929. He got licensed as a Jodo Shinshu reverend in 1947 but left the sect in 1970.
2.The doctrinal problems of Jodo-Shinshu Shinran-Kai(Takamori Shinran-Kai)
2-1. Ichinenkakuchisetsu(一念覚知説)
Jodo-Shinshu Shinran-Kai exhorts the Ichinenkakuchisetsu; it is a must to know when you receive the shinjin.
<counterargument>
There are two types of conversion: sudden conversion and gradual conversion. So that it is wrong what the Ichinenkakuchisetsu argues.
2-2. Depend on Zenchishiki(善知識)
Rev. Takamori is the only one you can receive the shinjin from so that you have to fully depend on him to receive it.
<counterargument>
There are others who you can receive the shinjin from but more importantly, the shinjin is what you receive from Amida Buddha not from Rev.Takamori. So that the argument of Jodo-Shinshu Shinran-kai:Rev.Takamori is the only one you can get the shinjin from is wrong.
2-3. Honzonron(本尊論)
Jodo-Shinshu Shinran-Kai designates only the Rokuji Myogo of Namu Amida Buddha as its principal image and does not allow the wooden or painted statue.
<counterargument>
Rennyo shonin treated the Myogo as Jodo-Shinshu’s principal image and ranked it on top, painted statue to the second, the wooden statue to the third (Goichidaiki Kikigaki66).
However, there is a Ikkou-sanzon model bronze statue of Amida Buddha(一光三尊阿弥陀如来像) placed and worshipped at Senjuji Nyoraido(専修寺如来堂) where Shinran Shonin once lived in Takada, Tochigi prefecture; Amida Buddha is on the center, Kannon Bodhisattva is on the right, and Seishi Bodhisattva is on the left sharing one halo. Also, many of wooden and painted statues are still existed that Rennyo Shonin gave to the Jodo-Shinshu followers. Therefore all types of Honzon(本尊) are equally important and treated evenly.
2-4. Syukuzenron(宿善論)
Jodo-Shinshu Shinran-Kai teaches the followers to do good deeds(Shukuzen宿善) to get the shinjin; Listening the dharma talk of Jodo-Shinshu Shinran-Kai (Chomon聴聞), spread the teaching of Jodo-Shinshu Shinran-Kai and consider own teaching the only truth and deny other teaching (Haja Kensyo破邪顕正), donation to Jodo-Shinshu Shinran-Kai (Zaise財施).
<counterargument>
The shinjin in Jodo-Shinshu is what you receive from Amida Buddha(他力回向) so that doing good deeds to get the shinjin is against the teaching of Jodo-Shinshu. Listening of dharma talk is also important in Jodo-shinshu but limiting what to listen and denying other teachings is wrong. Especially including donation in good deeds is a huge mistake. Shinran Shonin and Rennyo Shonin showed appreciation for donation in their writings but did not mention it will be a good deed to get the shinjin.
高森親鸞会と教義上の主な問題点
1、浄土真宗親鸞会(高森親鸞会)とはどんな会か
この会は高森顕徹(たかもりけんてつ)氏を会長とするもので、1952年春、徹信会として発足し、1958年9月、浄土真宗親鸞会と改名している。
なお、高森氏は、本願寺派高岡教区の寺院の出身で、1929年生まれ。1947年に本願寺派で得度したが、1970年本願寺派を離れた。
2、教義上の問題点
①一念覚知説
自分が信心を得たのが、何時であったかが、必ずわからなければならないとする。
<解説>
入信のパターンには突然的回心(Sudden conversion)と漸次的回心(Gradual conversion)の二つがあり、必ずわからなければならないとするのは間違いである。
②善知識(ぜんちしき)だのみ
信心決定の人は高森氏以外にはいないと言い、高森氏以外からは信心は得られないという。
<解説>
信心決定の人は高森氏以外にもいるのであり、また信心は如来よりたまわるのであり、高森氏からたまわるものではない。 高森氏以外からは信心は得られないというのは間違いである。
③本尊論
本尊は名号でなければならない。木像や絵像はだめだという。
<解説>
蓮如上人は『御一代記聞書66』に本尊には『木像より絵像、絵像よりは名号』と言ってはいるが、親鸞聖人のおられた下野高田の専修寺如来堂には一光三尊(いっこうさんぞん)の阿弥陀仏像が安置されており、蓮如上人が礼拝したり信者に与えたりした木像や絵像の本尊は多く存在している。本尊は名号でなければならないということはない。
④宿善論(しゅくぜんろん)
信心を得るために宿善を積(つ)めという。
その内容として、聴聞(親鸞会の話を聞く)、破邪顕正(他の教えは一切間違っているとし、親鸞会の教えをひろめる。)、財施(親鸞会の会費、寄付金)等を強くすすめる。
<解説>
浄土真宗の信心は他力回向の信心であるから、信心をえるための善根を積めということは、間違いである。
聴聞は大事なことではあるが、それも親鸞会の話にかぎるとしたり、他は一切邪とするのである。とくに財施を宿善としていることは大きな間違いである。親鸞聖人や蓮如上人は財施に対して御礼は述べているが、それが宿善となって信心が得られるとは述べてはいない。